Followers

Taip link korang... aku nk pergi klik nuffnang... muehehehe...

2011-07-18

Feels Unlucky? Look Around You




A friend of mine asked;

She : oit, bz tak? tolong aku sat.

Me : oit, tak pon... awat?

She : tolong aku sat. aku tengah down neh.

Me : lorh, awat pulak weh? ce cita ce cita...

She : selalu aku ok ja. tapi hari ni aku terasa sangat.

Me : hmm... awat? ada orang mengata kat ang ka?

She : Aku sedih bila semua orang asyik dok tanya awat badan aku kecik sangat. Aku tau aku ni memang kecik, pendek. tapi nak buat cemana, dah Allah jadikan aku macam ni. Aku terima ja la. Tapi janga la tanya kerap2 sangat.

Me : dahtu, ang marah kat orang yang tanya tu la ni?

She : tak marah pun. Aku tau, dia tak bersalah pun. Tapi bila semua orang asyik dok tanya camtu, aku terasa hati jugak. (chating ni agak panjang tapi aku terpaksa skip sebab personal).

Me : hmm... ok, camni la.. aku pun tak pandai sangat nak cerita... tapi aku tolong setakat yang aku reti saja la eh?

She : ok.

Me : First sekali, macam ang kata la... ALLAH yang jadikan ang macam ni... ok, ang tengok seluruh anggota badan ang... lengkap kan? ada kaki, ada tangan, boleh berjalan, boleh taip2 kat facebook kan? tak ada yang kurang kan? then, ang kena ingat, walaupun ang camni, tapi tak ada langsung orang yang tolak ang kan? ada tak orang yang secara directly hina ang sebab ang camni? takdak kan? dan depa semakin rapat ngan ang... ang kena tau... bila orang bertanyakan sesuatu kat kita, maknanya depa ambil berat pasal diri kita... dan bila ada orang ambil berat pasal diri kita, tu tandanya depa sayangkan kita...

She : ...

Me: camni la... kita selalu ingat yang semua yang terjadi kat diri kita, semua yang paling teruk... tak ada orang yang akan paham bagai semua tu la... tapi kita tak tau, sebenarnya ada orang yang dah lalui apa yang kita lalui tu 10 kali lebih teruk daripada apa yang kita alami... atleast ang patut bersyukur la... ang ada kehidupan... ada mak ada ayah, ada kawan-kawan, ada bf... tapi mungkin ada orang yang lebih bernasib malang daripada ang... mungkin dia kurang upaya, lepas tu tak ada mak ayah, dan semua orang asyik tolak dia ketepi... dan mungkin dia jugak tak ada sapa-sapa pun yang nak dengar masalah dia...


by this moment, i knew that she still doesn't got the confident she needs... so i told her...

Me : InsyaALLAH, suatu hari nanti ALLAH akan tunjukkan jugak apa kelebihan yang ada kat diri ang... =)

She : ok2, neway, tq weh. sebab sudi dengar.

Me : =)

a few day later, when she were doing her posting at Hospital (apa tah tak ingat dah), then a 17 years old boy admitted there... they get known each other well... until she asked him why he being hospitalized... then he said...

arghh payah tol taip dalam english... aku cite dalam bahse malayu je la... budak tuh cakap die dah selalu sangat dah ulang alik masuk hospital neh cuci darah... Sakit hape tah aku tak ingat pulak... dan membe aku neh tengok kat belakang tangan budak tuh dah penuh dengan parut-parut jarum untuk tambah air kot... budak tuh cakap die sedih sangat-sangat sebab tengok kawan-kawan die yang lain semua dapat belajar... dapat boleh buat apa yang diorang suka... tapi dia asyik dok ulang-alik keluar masuk hospital... dan dia lagi sedih tengok mak ayah dia terpaksa menjaga dia lagi walaupun dia dah berumur 17 tahun...

member aku yang perempuan neh cam terkesima kejap... so die pun kol aku cakap yang die rase ALLAH dah tunjukkan betapa bertuahnya dia...



"Kita selalu sangkakan bahawa kitalah yang paling susah... tapi kita tak tahu bahawa ada orang yang lebih susah dari kita."






feels youre unlucky enough than these kids?


THE END... tamatlah entry aku yang ke 100 ini... wuhhuuuu... haha... erk dan plis jangan benci aku lepas baca entry neh... aku bukan nak bagitau yang aku ni pandai sangat ke hape... tapi aku sekadar tolong nasihat seorang kawan... dan aku try share kat sini... =)


DAN SELAMAT MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN AL-MUBARAK BUAT SEMUA...


salam...

12 comments:

syarifah radiah ibrahim said...

nice!!

dan kalau rasa diri dah cukup bagus, ada orang lagi bagus dari kita.

Allah takkan jadikan seseorang tu dengan sia-sia. tiap2 orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. dan kena la pandai guna kelebihan yang Allah bagi tu.
baiknye Allah!
=D

Apek_JADIANjr said...

betul tuh sipah... tuh pun kenkadang kita terlupa kan... haihhh... termasuk aku sekali... isk2...

نورعيم said...

terbaik! blh jd pakar motivasi neh :)

kalo blh like mmg dah lama like. hehe.

Apek_JADIANjr said...

aim, taip jek like kat situ... ekekeke... takde lah... tak reti pon... just ckp2 ngan membe jek... pastuh share kat sini... =)

نورعيم said...

ok lah, ade jgk idea nk post baru.huhu. eh, sambungg degree kat mane?

Apek_JADIANjr said...

tulah... aim semakin jarang update.. bz ke? hehehe... erk, kat u lah... ekekeke...

نورعيم said...

ha'ah, hari² biasa penuh dgn aktiviti. kalo waktu lapang tidur jek kerja. haha. mane sempat nk update blog.

tau lah u tp u mane?

Apek_JADIANjr said...

kat u lme gak... eh cemane fist day pose kat rumah sewa? haha...

نورعيم said...

ohh, course sama gak eh?

doa abg tak termakbul. sy bangun sahur dgn jayanya. haha. ok lah, balik kelas terus tidur. haha.

Apek_JADIANjr said...

tak2.. kali neh dpt kos power... haha... erk, tuh bukan doa... tuh kebarangkalian jek... ekekeke...

noraim said...

wahh. power habis lah tuh. haha.

xde kebarangkalian nya. setakat neh semua berjaya lg. hihi.

-aim- *online kat kelas xleh sign in. hekhek.*

Apek_JADIANjr said...

holloh... haha...takpe2... nnt mesti hade hari yg terlewat... ekekeke...