Followers

Taip link korang... aku nk pergi klik nuffnang... muehehehe...

2010-09-01

Bola Kita - Siapa Lim Teong Kim?

Sekarang bulan Ramadhan, Liga Malaysia dah tamat, Piala Malaysia belum lagi mula... Dan aku tak tahu kenapa aku boleh pulak taip entry pasal bolasepak Malaysia taim-taim cenggini... Waktu petang-petang pulak tuh... Padahal, waktu-waktu macam ni memang sedap tidur di billlikkk sayer...



Sedikit perkembangan senario di bumi tercinta kita sempena bulan kemerdekaan ini... Kebanyakan pasukan sedang bersiap sedia menghadapi musim Piala Malaysia yang akan bermula pada 17 September nanti... Dan aku tak tahu apa persiapan pasukan lain.. Kecuali pasukan Kedah Darulaman! hehe...



Berdasarkan desas desus dari media, facebook, Kedah tidak akan mengambil sebarang pemain pinjaman musim ini, dan hanya akan menyerap 4 pemain dari pasukan Piala Presiden... Bagus, banyak bakat baru akan naik pasneh... Dan pasukan kedah juga telah mengadakan beberapa perlawanan persahabatan dengan kelab-kelab dari dalam dan luar negara... Antara yang aku tahu ialah menang 0-2 menentang kelab Thailand... Pastuh menang 0-8 menentang kelab dari Thailand jugak... Alhamdulillah, harap rentak kemenangan dapat diteruskan sehingga ke Piala Malaysia nanti... InsyaALLAH...

Dan aku masih lagi tak leh lupakan kejayaan Pasukan U15 MSS Kedah yang berjaya menjadi antara 20 pasukan terbaik dunia dalam perlawanan Piala Manchester United... Walaupun kalah, pengalaman tu yang penting... Sebab mereka-mereka inilah yang akan mencorakkan bolasepak Malaysia suatu hari nanti... yelah, mereka lah... takkan aku pulak kot... Anyway, ni result pasukan Malaysia semasa kejohan tersebut berlangsung;



MSS KEDAH 1-2 MANCHESTER UNITED(ENG)
MSS KEDAH 0-O SUTHERLANDS UNITED(AUS)
MSS KEDAH 0-3 FC BARCELONA(SPAIN)
MSS KEDAH 0-2 ALTA LOMA ARSENAL(USA)
MSS KEDAH 9-8 ULSAN HYUNDAI MS(KOREA)
MSS KEDAH 5-4 BUCASPOR(TURKEY)



Ok, tutup cerita... Cukuplah mukadimah banyak tuh... Sekarang, back to topic....

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Korang pernah dengar pasal Lim Teong Kim? Dulu pernah ada ura-ura FAM nak ambil dia jadi jurulatih Malaysia... tapi, lepas tu, diam jek... ok, aku taknak buang masa korang untuk menggoogglekan nama tersebut... so, sebab aku dah google dulu, biar la aku yang detailskan kat sini... Aku kan baik... suka tolong ringankan beban orang... eheks...

Apa definisi bagi Lim Teong Kim?

Lim Teong Kim pernah bermain untuk Kuala Lumpur FC di zaman semi-pro pada tahun 1985 hingga 1989. Beliau kemudian melanjutkan kerjaya bolasepaknya di Jerman dengan menyertai Hertha BSC Berlin dan FC Bayern Munich. Beliau juga adalah salah satu pemain beberapa Malaysia yang berhijrah ke Eropah dan berjaya mendapat tempat disana. Selain itu, beliau adalah sebahagian daripada pasukan gergasi KLFA yang memenangi banyak gelaran semasa zaman kegemilangan beliau bersama Fandi Ahmad (Singapura).





Ok, Lim Teong Kim menang banyak piala, main kat oversea dulu... Tapi, the point is, kenapa malaysia nak ambil dia pulak jadi jurulatih Malaysia? Bagus sangat ke dia neh? Berbakat ke jadi jurulatih? Sedangkan banyak pemain yang pernah try jadi jurulatih tapi gagal... dia pulak macam mana?



This is because, Lim Teong Kim is currently working as the assistant manager of Bayern Munich U19!


Yup, dan korang baca berapa kali pun ayat kat atas tu, memang saiz dan perkataan dia takkan berubah, kecuali la kalau aku yang edit... Dan cuba korang tengok gambar kat bawah ni pulak...







Sepertimana keadaan gambar tu, memang ada benarnya... Ini kerana Lim Teong Kim la individu yang bertanggungjawab melatih Thomas Muller dan Holger Badstuber... Sekarang kedua-duanya bermain untuk pasukan utama Bayern Munich... Amacam, hebat tak air tangan orang kita? Dan tak mustahil, sekiranya beliau terus melatih pasukan bawah19 Bayern untuk tempoh 4-5 tahun lagi, beliau boleh memegang jawatan jurulatih bagi salah satu kelab gergasi Eropah @ Dunia...



Tapi dia ni tak pernah terpikir ke nak balik Malaysia dan mencurahkan bakti kat tanah air tercinta kita neh? Takkan la tak kenang budi kot... oppss... Tarik balik kata-kata korang tu... Sebab baru-baru ni beliau ada kembali ke Malaysia untuk mengadakan klinik bolasepak untuk anak-anak muda kita neh... Dan aku ada copytranslatekan wawancara oleh wartawan NST, Ajitpal Singh dengan beliau... Jom kita tengok apa yang beliau perkatakan tentang bola sepak malaysia...

dan


Berikut adalah sedutan wawancara beliau yang aku copy translate, dan pastekan dari http://gary-mark.blogspot.com/:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Q: Apa pendapat anda tentang idea Menteri Sukan Datuk Ahmad Shabery Cheek untuk membentuk pasukan kebangsaan sepenuh waktu?

J: Perkara ini tidak praktikal jika anda berbicara tentang teknikal permainan. Satu usaha yang sia-sia untuk menhantar pemain keluar ke kelab yang berbeza di Eropah kerana gaya permainan mereka akan berbeza ketika mereka bermain sebagai satu unit. Ini akan menjadi masalah besar bagi pelatih dan pemain. Setiap negara Eropah mempunyai cara permainan mereka sendiri. Kerajaan seharusnya tidak menghabiskan berjuta-juta kerana ini merupakan pembaziran dana bolasepak. Ada cara lain untuk membangunkan bola sepak tempatan tapi tidak seperti ini.



Q: Apa yang anda cadangkan?

J: Pemain pasukan kebangsaan harus tetap dalam Liga Malaysia. Saya cadangkan mereka pergi bermain di Eropah tiga atau empat kali setahun. Namun, mereka harus bermain dengan pasukan dan kelab utama. Jangan bimbang jika kalah 5-0 atau 10-0. Mereka tidak akan putus harapan jika mereka kalah diperingkat awal.


Q: Pandangan anda terhadap pasukan B23 yang berjaya memenangi pingat emas di Sukan SEA Laos baru-baru ini?

J: Saya tidak terkejut dengan prestasi mereka kerana sering ada kejutan dalam bolasepak. Saya harus mengucapkan tahniah kepada para pemain dan jurulatih K. Rajagobal atas usaha mereka. Tapi bagaimana mereka membangunkan bolasepak mereka dari sini? Perancangan yang tepat perlu dilakukan untuk memastikan pasukan kebangsaan menunjukkan kemajuan.


Q: Apakah ada di antara pemain tempatan mempunyai kemampuan untuk berjaya di Eropah?

J: Saya tidak pasti dengan kemampuan pamain Malaysia buat masa ini. Tapi FAM, sebelum membuat perancangan besar, harus bertanya kepada pemain apakah mereka ingin bermain di Eropah. Pada masa lalu, Akmal Rizal dan Rudie Ramli menjalani latihan sementara dengan Bayern Munich pada tempoh yang berbeza. Mereka tinggal dan tidur di rumah saya di Munich, tetapi saya melihat bahawa mereka mulai bosan hanya selepas tiga minggu. Pemain perlu memiliki kecekalan atau mereka akan gagal. Namun, jika pemain mempunyai kemampuan, maka dia harus mencuba nasibnya di Eropah.


Q: Penilaian keseluruhan anda terhadap infrastruktur di Malaysia?

A: Bagaimana orang boleh berbicara tentang bolasepak, di mana tidak ada infrastruktur yang tepat. Infrastruktur bolasepak di Malaysia ketika ini adalah ketinggalan 30 tahun daripada yang sepatutnya. Bola sepak Malaysia tidak akan berkembang melainkan infrastruktur di sini dinaiktarafkan. Apa yang kita miliki dan apa yang saya lihat di sini adalah tidak cukup baik. Mungkin itu cukup baik 20 atau 30 tahun lalu tetapi tidak pada masa kini. Di Bayern Munich, misalnya, ada tujuh padang dan kemudahan lain juga kelas pertama . Kami mempunyai 11 pasukan remaja yang berumur antara 8-23 tahun, dengan lebih daripada 100 pemain. Kelab memperuntukkan E2 juta (RM9.7 juta) per tahun untuk pasukan-pasukan tersebut. Sistem ini hampir sama dengan kelab lain di Eropah. Tetapi kita tidak memiliki sistem sebegitu di Malaysia. Sebaliknya, kerajaan dan badan-badan tempatan berebut untuk mendapatkan padang bolasepak. Saya selalu bermain di padang di Bandar Hilir, Melaka, semasa muda dahulu. Tapi sekarang, kawasan tersebut telah dibangunkan dan dibina pusat membeli-belah disitu. Apakah faedah yang diperolehi daripada pembinaan pusat membeli-belah? Apakah ianya membantu dalam pembangunan budaya sukan di Malaysia? Kita memerlukan infrastruktur yang sepatutnya di Malaysia. Wang yang kerajaan ingin gunakan untuk menghantar pasukan kebangsaan ke Eropah, harus diperuntukkan untuk membina kemudahan untuk bolasepak. Jika anda ingin anak-anak untuk bermain bolasepak, maka anda perlu melabur untuk membangunkannya.


Q: Siapa yang harus bertanggung jawab untuk mengembangkan bolasepak remaja di Malaysia?

J: Negara-negara harus memainkan peranan lebih besar dalam mengembangkan bolasepak remaja. Mereka harus melakukan program tapi harus ada infrastruktur terlebih dulu. Sekolah sukan seperti Bukit Jalil dan Bandar Penawar harus menjadi bahan tambahan dalam kes ini.


Q: Apa pendapat anda tentang Liga Malaysia?

J: Ianya adalah mengarut untuk tidak memiliki pemain import di dalam liga. Ini tidak membantu dalam pembangunan pemain tempatan. Bagaimana pasukan Malaysia akan bersaing dengan kelab Asia yang lebih besar di Champions League dan Piala AFC? Pasukan Malaysia tidak boleh mempertaruhkan pemain tempatan menentang kelab dengan pemain import. Ini adalah kerugian besar kerana mereka tidak cukup bagus untuk bersaing dengan yang terbaik di Asian. Kenapa FAM mengharamkan penglibatan pemain import di dalam liga? Adakah kerana beberapa pasukan tidak mampu membeli pemain import? Persatuan harus membenarkan pasukan-pasukan yang mampu untuk menggaji mereka. FAM tidak seharusnya melihat semua pasukan di dalam liga sebagai sama. Pasukan yang tidak memiliki dana untuk pembangunan dan pemain import, harus ditinggalkan. Itu harus diserahkan kepada kelab masing-masing sama ada mahu membeli pemain import atau tidak. Ini adalah bolasepak profesional. Anda tidak boleh menghantar Bayern Munich yang tidak memiliki pemain import kerana mereka memerlukan perkhidmatan mereka di liga domestik dan Champions League. Pendapatan kelab bergantung pada prestasi pasukan pertama Bayern di Bundesliga dan Champions League dan jika mereka tidak melakukan dengan baik, kelab tidak boleh menghasilkan pendapatan.


Q: Adakah bolasepak tempatan bergantung kepada jurulatih asing?

A: Ya, kerana jurulatih asing mempunyai pengetahuan menyeluruh tentang permainan. Saya tidak mengatakan bahawa jurulatih tempatan tidak bagus tetapi kami memerlukan bantuan asing untuk membawa bolasepak kita ke tahap berikutnya. Jika cita-cita kita adalah untuk membangunkan pemain yang baik, maka kita harus mempunyai jurulatih yang baik. Sebagai contoh, Jepun sekarang adalah gergasi Asia kerana mereka mempunyai jurulatih asing untuk membangunkan permainan mereka di awal.


Q: Adakah anda akan mempertimbangkan jawatan sebagai jurulatih pasukan Malaysia?

A: Saya telah dikaitkan dengan FAM sebelum ini tetapi itu hanya spekulasi. Saya akan mempertimbangkan tawaran di Malaysia tetapi beberapa syarat saya harus diterima. Yang saya inginkan adalah infrastruktur. Saya akan mempertimbangkan tawaran di sini bila ada kemudahan yang sesuai. Kerajaan harus bermula dengan mengembangkan infrastruktur yang tepat untuk sebuah pasukan beberapa negara sebelum berkembang lain. Ini adalah proses yang lambat tetapi akan memberikan impak dalam jangka panjang.

....


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

My Tic-Tac-Toe Puzzles for FAM:


1. Wondering why coach always fired if there any failure occurs eventhough the coach was the best among the best at the moment? We are not Spain who filled with world class player and world class coach who can do the magic for every moments on the pitch. The player and coaches should be stick together for some time to gain understanding.

2. Why forbid foreign player when the clubs can move further in competition around Asia? You FAM people keep using 'to educate local player' excuses eventhough these 'awang import' can be another kinda teaching matter. Is there any political issues? No comment.

3. We as a Malaya Ultras can see sponsor by sponsor being handed to FAM anually. But why the insufficient funds matter arise?

4. We know that by building those 'economic' things can improve our country income, but please, improve those football facilities too.

5. Stop construct the 'futsal court' things. Just covert unused ground into stadium or pitch or whatever. We want to create a football player, not futsal one!!

6. And why there are always same face who stood in the FAM eventhough there are always misjugde decision being made? Are they immune or what?

7. And why our national team wears FAM logo on the jersey rather than our Malaysian Jalur Gemilang?



ok lah... aku dah malas nak ulas bebanyak... kalau korang nak tahu lebih lanjut pasal dia ni, boleh la menggoogglekan dari incek googgle... hehehe... apepun, majulah sukan untuk negara...




Assalamualaikum... =)



p/s: untuk mengelakkan dari aku yang bersalah... segala translate tuh aku gunakan language tool dari google... So kalau ada bahasa yang kurang sesuai tu, tu salah translator tu la... hahahaha...

3 comments:

Syida Shukor said...

blur kejap sebab u cakap pasal bola hehe

Apek_JADIANjr said...

kne prektis lagi neh syida... hahaha...

Syida Shukor said...

hahah nak praktis mende nya . bukan i main bola haha