Followers

Taip link korang... aku nk pergi klik nuffnang... muehehehe...

2010-08-08

Memori Ramadhan

Petang-petang ni aku tergelak bila pikir balik pasal keadaan aku skang neh... Dah dekat sebulan stay kat bumi Pekan neh, rasanya hati aku neh dah berkenan dengan keadaan kat sini... Yelah, environment kampung kat sini memang melekat habis... Sampaikan kalau aku hirup udara tuh, bau-bau rumput, sawah padi, laut semua, sampai terserlah kenangan masa kecik-kecik kat kampung... Behnye lah... =)


Cakap pasal kenangan kat kampung, aku nak cerita pasal kenangan ramadhan aku dari zaman nostalgia kanak-kanak sampai la dah besar panjang sekarang neh... erkk, panjang jek kot... nk kata besar tuh tak la sangat...


Malam esok, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja akan muncul kat kaca tv, radio, erkk, bukan muncul kat radio, suara dia akan dirakamkan dan disiarkan oleh siaran radio tuh, fuhh... tujuan dia muncul kat tv tuh cume kerana dua sebab jek... yang aku tau la... kalau tak nak isytiharkan tarikh mula puasa, mesti nak isytiharkan Tarikh Hari Raya Aidilfitri...



Dan kalau aku masa kecik-kecik dulu, mesti tak berapa suka sangat pengumuman tarikh mula puasa neh berbanding Tarikh Hari Raya... ye lah... kalau diisytiharkan esok mula puasa, kompem la esok tuh dah tak leh nak makan-makan, korek hidung, pergi main-main kat padang waktu siang... kena dok jek kat rumah.. kang keluar pergi main, letih.. dah terletih, pastuh kena la curik-curik minum air kat dapur... konon-konon kuat lagi la despite dah melompat sana-sini masa tengah panas terik...



Kalau dulu-dulu, masa sahur la yang paling aku malas sekali... masa tuh, mindset cakap, kenapa la aku bangun sahur, kang tengah hari lapar balik... baik tido jek... beh pun beh... tapi tu lah, langit tak selalunye cerah... masa aku dok mimpi-mimpi langit cerah, tiba-tiba mak datang siramkan hujan... ekekekeke... so, terpaksa la bangun jugak... siap ngan selimut tuh duduk depan makanan...
mak tanye, "nak lauk apa?"
aku jawab la, "takmau la... kenyang... nak minum air mio ja..." -merajuk la konon sebab terpaksa bangun-
mak baik jek.. tak marah pun... last-last lepas minum air milo, mak suruh pergi sambung tidur balik... alahaii... baiknya lah mak...

p/s: mak, i love u... malu nak cakap depan2... =)



Kalau dulu kecik, selalu jek rajin tolong mak pecahkan ais batu nak masukkan dalam air kelapa... Yelah, masa isi balik air tuh dalam bekas ais, leh hirup-hirup sket... bagi hilang haus la katakan... pastuh tolong abang siapkan air kelapa... kenapa aku baik sangat masa tuh? sebab masa abang suruh pergi buang kulit kelapa tuh, leh makan-makan isi kelapa yang tertinggal... hahahaha... erkk.. masa tuh, belum matang lagi kot... ingat-ingat balik, cam bodoh jek... yelah, dah nak dekat waktu berbuka pun, tapi masih lagi boleh curi-curi ponteng... =)







Tapi aku tak la camtuh selalu... aku ingat lagi, masa darjah 1 @ 2, pestaim aku puasa penuh... aah... penuh beb... masa tuh cikgu Saodah jadi cikgu kelas, dia tanya saper yang puasa penuh? hanya 2, 3 kerat jek yang angkat tangan... dan salah seorangnya adalah aku... hahaha... bangganya lah waktu tuh... bukan senang budak darjah satu nak puasa penuh wehh.... erkk... riakkah disitu?


Masa terawih, cakap kat mak, nak pergi surau sembahyang tarawih, tapi, bayang-bayang pun tak sampai kat pagar surau tuh... yelah, merayau main mercun... dan bila main mercun berhampiran kawasan surau, pasti ada suara-suara yang kedengaran di speaker surau... selalunya suara atuk aku la... Hj Hassan bin Abdullah... nasihat budak-budak suruh pergi main jauh-jauh sikit... kacau orang nak sembahyang terawih katanya... erkk, tokwan, semoga tokwan cepat sembuh... nanti bila dah hari raya, kita boleh beraya sesama... =)



Masuk sekolah menengah, form 4... pertama kalinya aku berbuka puasa sendiri tanpa mak ayah di hostel... haiihhh... saat yang paling sukar aku penah hadapi masa tuh... nak balik, tapi warden tak bagi... tapi takper... sebab mak datang hantar makanan... masa datang tuh memang beh, tapi masa dorang nak balik tuh, hatiku bagai dihiris sembilu... cewwahhh... ekekekeke... tapi aku kuatkan semangat jugak la... yelah, kalau semangat tak kuat pun bukan leh balik...tapi aku dok hostel tak lama, setahun jek... pastuh aku keluar... kena homesick... ngeh3...



Perjalanan dari rumah ke sekolah lebih kurang 20 kilometer... memang letih...tambahan pulak bulan puasa... Balik rumah jek, kompem-kompem letih... tapi nak buatmacam mana... aku yang pilih nak duduk luar... kena la tanggung... dan selalunya, bila aku balik rumah lepas sekolah masa bulan puasa tuh, mak mesti tengah bakar kuih... sebab tempahan membukit... kalau hari-hari biasa, selalunya aku yang tolong bakar... tolong sket-sket jek pun... tapi, kalau bulan puasa, mak sikit pun tak kacau kalau aku tertidur kat tempat mak bakar kuih tu... dia yang bakar sorang-sorang... haihh... mak, mak... besar sungguh pengorbananmu...





Lalu aku pun menjejakkan kaki ke UMP... Alhamdulillah... berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading... kat sini, kawan-kawan la pengubat rindu kat keluarga... lebih-lebih lagi mak ayah... aku tau, mak ngan ayah pun mesti sunyi jek... sebab dorang bukak puasa pun 2 orang... dah jadi cam zaman muda-muda balik... takpe mak, mie dh tempah tiket untuk balik kampung raya neh... kang kite bukak pose sesame, sahur sesame, g karok sesamer... erkk2, abaikan situ...



Hari neh, aku dok kat depan laptop, sekali kala melihat di luar tingkap... mengharapkan ramadhan akan tiba dengan sempurna... dan tiada halangan untuk aku beribadat dan beramal jariah... dan harapnya, amalan-amalan aku di bulan yang mulia ini lebih berat di sebelah kanan berbanding sebelah kiri... InsyaALLAH...




dan kalau entry kali neh berbunyi seperti kebudak-budakan sket... sori lah... aku tengah homesick... ehehehehe... lain la kalau ada rumah-rumah mentua yang dekat-dekat kat sini... leh la tumpang-tumpang... ekekeke...

dan untuk korang, aku ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan yang mulia neh...

k lah... salam... =)

3 comments:

Apek_JADIANjr said...

test komen..

Amirah Madihah said...

hahaha..test2..da jd da..selamat bpose..:)

Apek_JADIANjr said...
This comment has been removed by the author.